Hulp bij studiekeuze voor studenten door studenten
Hotelmanagement Ehb

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Studiekeuze // Persoonlijke dienstverlening, vervoer, milieu en veiligheid
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Student



Geregistreerd op: 29 Feb 2012
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: 12-03-2012 22:41:47    Onderwerp: Hotelmanagement Ehb Reageren met citaat
Beste lezer, ik ben 3de jaars student hotelmanagement aan de Erasmus hogeschool Brussel.

Wat is nu hotelmanagement? Laat ons zeggen dat het meer is dan mensen ontvangen en aan de Front Office staan. Het bekomen van dit diploma geeft je de mogelijkheid om in elk departement van een hotel te werken. (Housekeeping, events, meetings, sales, marketing, HR, boekhouding,...) Daarbij is het ook zeker dat je in de hotelindustrie al heel snel van departement kan veranderen, alsook doorgroeien.
Het is hierbij ook van belang om te weten dat met dit diploma je ook algemeen voor de overheid kan gaan werken, prive bedrijven die evenementen organiseren, enz. En dat dit diploma u niet meteen de garantie geeft op een management functie, hierbij hangt alles af van hoe goed u presteert.

Hoe zit de opleiding in elkaar?
Je doorloopt de opleiding doorheen drie jaar (normaal traject). Doorheen je opleiding kom je vakken tegen die je zeer goed zullen liggen en andfere vakken die je minder zullen liggen en waarvan je weet dat je dan ook niet in dit departement wilt geraken. Daarbij is het ook interessant om te weten dat we in deze richting werken met Modulle systeem.
Elk jaar is onderverdeeld in vier modules van zeven weken. Het is interessant om te weten dat in het eerste jaar 4 keer examens zullen plaatsvinden van de hotelvakken. Hiermee bedoel ik dat vakken zoals frans en engels, boekhouden en economie (ondertussen is dit misschien al verandert), slecht 2 maal per jaar bevraagd worden. In het 3de jaar werkt men nog altijd met modulles maar heeft men geen examen meer tijdens de maand november en maart-april.

Het eerste jaar

Bestaat dus uit 4 modules. bestaande uit; inleiding in de hospitality, Rooms Division, food en Beverage. Deze vier modules worden steeds ingeleid adhv een soort paper. Zo zal bij aanvang van iedere module een bundel gegeven worden met daarin uit te voeren opdrachten die in groep zullen besproken worden. Met deze verworven informatie wordt er van iedere student verwacht een persoonlijke paper hierover te schrijven. Deze papers zullen er voor zorgen dat je niet enkel en alleen meer komt te weten over de hospitality industrie , maar ook leert samenwerken, info te verzamelen van betrouwbare bronnen en vakterminologie aangeleerd krijgt. Daarbij wordt er bij deze opdrachten bijpassende lessen gegeven die ondersteuning kunnen bieden voor het maken van deze paper.
Met de laatste paper zal u als student leren organiseren omdat er van u verwacht wordt om in een groep van 6 a 8 personen een walking dinner te organiseren met het gegeven onderwerp en budget.


Het tweede jaar

gaat er in grote lijnen op dezelfde manier aan toe als in het eerste jaar. Enkel spreekt men hier vooral van Casestudies. 3 van deze casestudies worden gegeven door uw proffen, de 4de case study bestaat uit uw stagecase en moet een probleemstelling zijn uit uw stage die je graag zelf wenst te onderzoeken. De stage zelf duurt 7 weken, het is echter wel mogelijk om deze te verlengen, wat naar mijn mening wel belangrijker en interessanter is om op je CV geschreven te hebben.

In het 3de jaar spreken we dan weer over HOTS en zeer intensief hotel programma waarbij er in groep gestreven moet worden om het best draaiende hotel te hebben. Dit vak is zeker niet te onderschatten en omvat veel tijd als energie.
Het laatste jaar is een zeer intensief jaar doordat men slechts les heeft tot de start van de examensperiode en vervolgens aan een stage van 16 weken begint.

Als ik enkele tips kan geven voor deze richting, raad ik aan tijdig aan tussentijdse opdrachten te beginnen, voor de examens is het van belang om van jezelf te weten of je op voorhand moet studeren of niet. Onze richting voorziet van de nodige tijd om te studeren gedurende de examen periode. Maar alles hangt echter af hoe jij studeert.
Persoonlijk vind ik dat je als eerste stageplaats, een plek in de Front office en vooral night audit zeer interessant is, om zo een beter inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de hotelindustrie.

Als laatse jaar doe ik momenteel mijn stage in de marketing afdeling van een ketenhotel. Naar mijn verbazing leunt deze enorm dicht aan mijn droomjob, evenementen organiseren. Zo mocht ik in Brussel de Tram experience organiseren, Social media pagina's aanmaken, vlaggen bestellen, Jazz Brunch organiseren,... kortom elk evenement dat georganiseerd wordt in een van de merken van deze keten gebeurt via dit departement.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Studiekeuze // Persoonlijke dienstverlening, vervoer, milieu en veiligheid Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum