Hulp bij studiekeuze voor studenten door studenten
Orthopedagogie

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Studiekeuze // Gezondheidszorg en welzijn
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Student

BerichtGeplaatst: 05-03-2012 19:32:39    Onderwerp: Orthopedagogie Reageren met citaat
Ik ben sinds juni 2011 afgestudeerd aan Hogeschool-Universiteit Brussel, bachelor 'Orthopedagogie'.

Wat is Orthopedagogie nu juist? Kort samengevat, je leert hoe je mensen met diverse problematieken kan ondersteunen in hun thuis-, werk-, woon- en/of leefsituatie. De doelgroep waarmee men aan de slag kan gaan is zeer divers; van jonge kinderen tot senioren.

Hoe zit de opleiding in elkaar?
Je doorloopt de opleiding doorheen drie jaar (normaal traject). Wat heel belangrijk is en zeker en vast een rode draad doorheen de opleiding is je persoonlijke ontwikkeling.

Het eerste jaar.
In mijn eerste jaar heb ik kennis gemaakt met de opleiding en het werkveld door middel van algemene vakken. Je krijgt vakken als agogiek, psychologie, communcatieve vaardigheden, Orthopedagogische doelgroepen (functiebeperkingen/gedrags- en leerproblemen). Daarnaast wordt er ook heel erg gefocust op zelfontwikkeling en zelfontplooiing. Dit gebeurt tijdens het vak PMV, hierbij ga je met je klas (groepje van 15 leerlingen) allerhande sessies volgen (circustechnieken, aterlier en kunst, drama, ... Je volgt ook enkele projecten zoals 'Brussel Grootstad' en creastage. Tijdens het eerste project maak je kennis met de stad waar je studeert, namelijk Brussel. Tijdens het tweede project ga je een hele week met creatieve technieken aan de slag. Tot slot loop je ook twee weken stage.

Doorheen het eerste jaar maak je kennis met de taken die een opvoeder-begeleider moet uitvoeren. Je leert wat men van een opvoeder-begeleider verwacht. Ook worden de eerste Orthopedagogische methodieken aangeleerd, waarmee je later aan de slag gaat. Daarnaast ligt de focus heel erg zelfontplooiing en zelfontwikkeling; dit doorheen de hele opleiding eigenlijk. PMV was voor mij een vak met een grote uitdaging, ik was van nature nogal verlegen maar daar moet je je grenzen verleggen, en jezelf tonen. Gelukkig krijg je de kans om je stap voor stap te ontplooien en dit op je eigen tempo. Er wordt niets overhaast, en je beslist alles zelf!

Het tweede jaar
Je krijgt veel vakken waarbinnen nieuwe methodieken en technieken worden aangereikt. Je krijgt stilaan zicht op hoe en wat je kan ondernemen bij diverse problematieken. Daarnaast ga je een hele week op sportkamp met personen met een beperking. Jij, als Orthopedagogie-student staat in voor hun zorg. Een zeer vermoeiende week, en ook moeilijke week als je op voorhand weet dat je later niet aan de slag wilt met personen met een beperking. Maar het is een zeer leerrijke ervaring. Tot slot loop je ook drie maanden stage. Ik heb door deze stage mijn eigen grenzen leren aftasten, je zit voor het eerst tussen de professionele opvoeder-begeleiders en zet je eerste echte stappen in het werkveld.

Het derde jaar staat voornamelijk in het teken van het eindwerk en de stage. Ondanks het feit dat je zelf het thema van je eindwerk kiest, vergen de meeste eindwerken zeer veel inzet. Je moet namelijk aan de slag met een voorziening uit het werkveld, en werkt dus vaak niet op jezelf. Gelukkig krijg je doorheen het eerste semester de belangrijkste methodieken en technieken aangeleerd op vlak van communcatie en begeleiding. Ook een voordeel is het hebben van een mentor die je zeer nauw bijstaat (dit was bij mij toch het geval).

Ik werk nu als persoonlijk assistent in het inclusief onderwijs. Voor mij is dit een echte droomjob. Ik ga met een kind met autisme/dyspraxie mee naar school en pas de lessen aan voor hem. Ik zit elk uur van de schooldag in de klas en sta in voor zijn belangen en bezigheid. Ondanks dat ik niet voor leraar gestudeerd heb, pik ik alle leuke dingen en voordelen van het leraar zijn mee. Ik heb een leuke klas, vol lieve kinderen, de schooluren en schoolvakantie, en dat zonder de vele voorbereidingen en het eigenlijke lesgeven. Maar met een diploma Orthopadogie kan je alle richtingen uit. En dat is eigenlijk het grote voordeel van de opleiding! Je krijgt doorheen de opleiding de kans om op diverse werkveldvoorzieningen ervaringen op te doen, en uiteindelijk kan je nadien nog alle richtingen uit!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Studiekeuze // Gezondheidszorg en welzijn Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: