Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Student
|
Geplaatst: 08-03-2012 19:22:08 Onderwerp: Burgerlijk ingenieur - architectuur |
|
|
|
Hallo,
Ik ben Elien en ik zit momenteel in mijn 2e jaar burgerlijk ingenieur - architectuur en ik doe dit op de VUB.
Ik wist zelf al redelijk lang wat ik wou doen en ik heb nu ook echt wel het gevoel dat ik in de goeie richting zit.
Eén ding dat ik jullie wel kan zeggen: als je geen zin hebt om veel les te hebben (reken 32 à 36 uur in de week gemiddeld) & om 's avonds nog wat te ontwerpen en all that shizzle, dan begin je best ook niet aan deze richting. Het is een zware richting en je hebt voldoende motivatie nodig om vol te houden.
MAAR Ik wil jullie zeker niet afschrikken, want het is echt een leuke studierichting. Je hebt het technische en het creatieve gecombineerd, je leert leuke mensen kennen en je weet dat je later een goeie kans maakt op een leuke job met een even leuk loon.
Even kort hoe de richting er voor mij al uitzag tot nu toe:
1e jaar:
Theoretische vakken:
Wiskunde, chemie, informatica, mechanica
Vakken ivm architectuur:
Bouw (massiefbouw), perspectieftekenen, architectuurgeschiedenis, ontwerp (mens en aanpassing)
2e jaar:
Theoretische vakken:
Wiskunde, fysica, mechanica, mechanica van materialen vloeistoffen en constructies, materiaalkunde, thermodynamica, licht- en verlichtingstechniek
Vakken ivm architectuur:
Computergesteund ontwerpen, bouw (skeletbouw), theoretische reflecties over de architectuur van de stad, geschiedenis van de stedenbouw, beeld vorm en kleur, ontwerp (habitat en erfgoed)
Het hoofdvak in de richting is echt wel ontwerp en er kruipt ook heel veel tijd in ontwerp. In het eerste jaar moesten we een constructie in bamboe & een transformeerbare woning ontwerpen. Dit jaar in het eerste semester kregen we de opdracht een oude boot om te vormen naar een woon- en werkplek voor 3 kunstenaars en nu werken we aan een oude schuur die omgevormd zou moeten worden naar een jeugdherberg. Er is dus elk semester één grote opdracht. (ik denk dat dit enkel zo is in de VUB, ik weet niet hoe het in Leuven en in Gent te werk gaat)
Het aantal studenten:
Op de VUB zijn de groepen zowizo wat kleiner... In het eerste jaar zijn we begonnen met 40, twee groepen van 20 (beetje te vergelijken met het middelbaar), zo ken je ook iedereen heel snel! Nu zitten we nog met 20, dus de groep is gehalveerd.
Hopelijk zijn hiermee wat dingen duidelijker geworden.
Als er interesse is om eens cursussen of lessenroosters te bekijken... Jullie mogen me altijd een berichtje sturen op facebook: Elien Termote.
Ik help toekomstige architectjes met veel plezier! |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
|
|
|
|