Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Student
|
Geplaatst: 21-03-2012 21:27:54 Onderwerp: Rechten studeren aan de VUB |
|
|
|
Dag allemaal!
Graag stel ik me even voor: ik ben Elodie Crauwels en studeer al 4 jaar rechten aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB). Ik heb altijd al rechten willen studeren omdat ik later graag advocaat zou willen worden. Het is een super boeiende en veelomvattende opleiding.
- Wat houdt een rechtenopleiding in?
De opleiding bestaat uit 3 bachelorjaren en 2 masterjaren. Het eerste (bachelor)jaar krijg je voornamelijk algemene vakken (inleiding tot het recht, sociologie, economie, politieke geschiedenis, psychologie, privaatrechtsgeschiedenis,...). Vanaf het tweede jaar krijg je enkel nog rechtsvakken en wordt het pas echt interessant. Je maakt kennis met de verschillende rechtstakken waaronder het fiscaal recht, het strafrecht, het staatsrecht, het familierecht, enz.
We krijgen aan de VUB vanaf het eerste jaar een praktijkvak "rechtsmethodologie" waar we casussen (probleemstellingen) leren oplossen en met het wetboek leren werken. Dit is het belangrijkste werkinstrument van een toekomstige jurist. Daarnaast leer je ook opzoeken in de rechtspraak (= het geheel van beslissingen van de hoven & rechtbanken) en de rechtsleer (= juridische handboeken, tijdschriften, monografieën,...).
Vanaf je eerste masterjaar mag je (naast je verplichte vakken) ook twee keuzevakken kiezen, waarvan één gedoceerd wordt aan de ULB. In je laatste jaar moet je dan kiezen in welke rechtstak je wenst af te studeren en moet je ook een "paper" schrijven over een welbepaald onderwerp.
- Hoe verlopen de lessen?
De hoorcolleges (HOC) gaan door in een grote aula. Je bent niet verplicht om naar die lessen te gaan. Ik raad het echter wel aan om twee redenen. Ten eerste is een hele cursus vanzelf doornemen niet altijd gemakkelijk omdat je de moed moet hebben om eraan te beginnen. Ten tweede kom je soms onderwerpen tegen dat je niet zo goed begrijpt. Tijdens de hoorcolleges legt de prof vaak veel meer uit dan wat in de cursus staat.
Naast de HOC's bestaan er ook nog werkcolleges (WEC of WPO). Die zijn wel verplicht (meestal is dat maximum 2 à 4 uur per week). Je wordt opgedeeld in groepen (20tal leerlingen) en samen met een assistent behandel je de "knelpunten" van de leerstof. Zowel aanwezigheid als medewerking en eventuele taken en/of toetsen worden dan gequoteerd en tellen dan al voor 5 punten meer voor het examen (dwz dat het examen voor 15 punten meetelt).
- Is voorkennis vereist?
Latijn hebben gestudeerd op de middelbare school is zeker geen verplichting. Je komt wel latijnse woorden en zinnen tegen in de cursussen, maar je moet die niet (altijd) vanbuiten kennen. Bovendien deelt de prof altijd de vertaling mee en geeft hij daar ook veel uitleg bij. Sommige latijnse uitdrukkingen komen echter zo vaak voor, dat je ze vanzelf gaat onthouden.
ASO hebben gevolgd is ook niet nodig, er zitten in mijn studiejaar ook mensen die in het middelbaar TSO en BSO hebben gedaan.
- Hoe zit het met examens?
Bij ons verlopen de meeste examens mondeling, omdat het belangrijk is dat een jurist het "goed kan uitleggen". Daarnaast heb je ook schriftelijke examens (open vragen en/of multiple choice) en gemengde examens (bv.: een uur schriftelijke voorbereiding en dan 20min. mondeling). De wijze van examinering verschilt van professor tot professor.
Hoe je moet studeren, dat moet je zelf onderzoeken. Sommige maken samenvattingen, andere leren gewoon pagina per pagina uit hun hoofd.
- Wat met de kosten?
Een inschrijving voor een academiejaar bedraagt ongeveer 500 euro. Ieder semester moet je dan ook voor de vakken die je zal hebben boeken/wetboeken aankopen en/of cursussen afprinten. Dat bedrag schommelt tussen 100 à 200 euro per semester. Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid om een beurs aan te vragen (de formulieren hiervoor zijn verkrijgbaar op de VUB).
- Hoe is het kotleven?
Ik heb een jaar op kot gezeten. Het eerst semester zat ik op een privékot, het tweede semester ben ik ingetrokken in een kot van de VUB zelf. Het is een zeer aangename sfeer. Je leert er omgaan met anderen, zelfstandig zijn en soms ontplooi je zelfs je kookkunsten . Een kot aan de VUB kost +- 250 euro per maand (rekeninghoudende dat hier ook een huurtoelage verkrijgbaar is).
- Waarom kiezen voor de VUB?
Het univ-leven is een unieke ervaring en is een periode gedurende dewelke je enorm groeit. Ik denk dat het belangrijk is om dit te doen in een omgeving waar je je goed voelt en de VUB is daarvoor de perfecte plaats. De VUB is als het ware een gemeenschap op zich. Het is een "open minded" universiteit waar iedereen zijn plaats heeft en die de ruimte laat voor persoonlijke ontplooiing. Het is veel meer dan studeren en een diploma halen (denk maar aan de feestjes, de lezingen, de (kring-)activiteiten,...).
Als afsluiter wil ik nog juist dit zeggen: maakt niet uit waar je gaat studeren, het belangrijkste is dat je een richting kiest die je goed ligt en waar je enorm veel interesse voor hebt, anders is het studeren maar een pijnlijke ervaring!
Veel succes  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
|
|
|
|